O czym jest ten wpis?
Grafika uszyta na miarę
Czyli jaka? Co to oznacza? Jak wygląda proces personalizacji? Jakie pytania należy sobie zadać, aby można było powiedzieć o grafice uszytej na miarę? Zacznijmy od podstawowych:
W jakim celu potrzebujesz grafiki?
Zazwyczaj zaczynamy od myśli, celu typu: muszę zrobić grafikę na Facebooka do posta, czy zaprojektować ulotkę promocyjną.
Dlaczego to pytanie jest istotne?
Ponieważ inaczej przygotowujemy grafikę multimedialną wyświetlaną na komputerach, a inaczej przeznaczoną do druku. Przy projektach graficznych drukowanych często jest dużo więcej warunków, które należy spełnić tj. np.:
- odpowiednie wymiary
- spady i marginesy
- przestrzeń kolorów CMYK, profil kolorów
Jakie będzie zastosowanie zaprojektowanej grafiki?
Jeśli projektujemy grafikę np. na Facebook i celem jest np. dodanie tej grafiki do posta, ale także jako zdjęcie w tle, a może również Instagram, to wtedy musimy pamiętać o wymogach dotyczących ich przygotowania.
Dlaczego to pytanie jest istotne?
Ponieważ zdjęcie w tle ma inne wymogi dotyczące wymiarów niż grafika do posta. To oznacza, że musimy przygotować więcej różnych wariantów tej samej grafiki. Dotyczy to również proporcji i marginesów, wielkości czcionek, sposobów nakładania się elementów, warstw – np. zdjęcie w tle jest inaczej wyświetlane na urządzeniach mobilnych. Już na tym etapie musimy o tym pomyśleć.
Powyższy przykład obrazuje jak wiele aspektów graficznych trzeba wziąć pod uwagę jeszcze przed samym projektem.
Komu grafika ma się podobać?
Powiedzmy, że w pierwszej kolejności uznajemy, że nam jako autorom ma się ona podobać. I owszem, jeśli mamy wiedzę i doświadczenie w zakresie projektowania graficznego, możemy w jakiś sposób podążyć za intuicją, ale nawet i tu możemy się pomylić. Z kolei polegając tylko na badaniach i statystykach możemy stworzyć projekt, który będzie mało atrakcyjny lub niezgodny z polityką firmy, a nawet sprzeczny z komunikacją wizualną marki.
Dlaczego to pytanie jest istotne?
Ponieważ pytanie dotyczące grupy docelowej odbiorców przekazu graficznego powinna być dobrze sprecyzowana. Inaczej zaprojektujemy grafikę dla dzieci, młodych kobiet, czy kierowców rajdowych, inaczej do klientów restauracji, a inaczej dla klientów którzy działają impulsowo. Taka różnorodność grup odbiorców w powyższym przykładzie ma na celu pokazanie potrzeby dobrego przemyślenia projektu graficznego.
Skuteczny sposób dotarcia do wszystkich nie istnieje.
Jakie zadanie ma spełnić projekt graficzny?
Projektując grafikę nie zawsze naszym celem jest tylko i wyłącznie sprzedaż. Przeciwnie. Uważam, że to nie obraz powinien sprzedawać. Celem obrazu jest wywołanie / przywołanie emocji oraz odczuć, które sprawią, że odbiorca sam będzie chciał wykonać jakąś akcję. Najczęściej po prostu będzie to kliknięcie i przejście na stronę.
Dlaczego to pytanie jest istotne?
Ponieważ wielokrotnie przeceniamy możliwości i skuteczność przekazu projektu graficznego. Chcemy umieścić tam zbyt dużą (lub czasem zbyt małą) ilość informacji. Obrazy nie tworzą żadnej historii, nie ma istotnego komunikatu czy wezwania do akcji. A to właśnie od nas zależy jakiego efektu oczekujemy.
Podsumowując
Te cztery podstawowe obszary powinny być niczym rozgrzewka i rozciąganie przed każdym treningiem jeśli chcemy zaprojektować dobrą grafikę. Zadanie tych pytań Klientowi bardzo pomoże również w lepszym zrozumieniu jego potrzeb. To pomoże również skuteczniej i szybciej przygotować dopasowany projekt graficzny.
- Do czego potrzebujemy danej grafiki?
- Jakie ma być jej zastosowanie?
- Skuteczny sposób dotarcia do wszystkich nie istnieje. Wybierz grupę docelową.
- Świadomy przekaz – jaki efekt ma wywołać ten obraz?